5.5 måned og mangler appetit

9. april 2024

Alder:
5 mdr.

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit.

Han er 5.5 måned nu og får fuld flaske. Derfor ved jeg præcist, hvor meget han drikker. Han har aldrig drukket ret meget mælk, og det gør han stadig ikke. Han vejer dog 7.5 kg, så han har taget fint på, men hans indtag af mælk ligger ofte kun på 700-800 ml i døgnet. Jeg har fået af vide, at han skal drikke ca. 1/6 af sin vægt i døgnet og det gør han jo langt fra.

Han er heller ikke interesseret i skemad, og jeg er også bange for at give ham for meget grød, da det jo kan fjerne hans appetit fra mælken, så han drikker endnu mindre. Jeg ved derfor ikke, hvad jeg skal gøre for at få ham til at spise...

Han tisser godt nok, men især om morgenen kan hans bleer godt se lidt ...

Annonce

... gullige ud, han sover dog ofte hele natten igennem, så han bliver ikke skiftet om natten. Jeg har også overvejet, om jeg skal vække ham og give ham en flaske om natten for at se om han så vil drikke mere, men jeg må indrømme, at det jo også er dejligt at få lov til at sove.

Han er motorisk meget aktiv og stærk, han møffer rundt hele dagen og ligger aldrig der, hvor han bliver lagt. Han triller begge veje og skubber sig både fremad og bagud. Han virker generelt også glad, og han smiler og pludrer, så jeg tænker ikke, at han har ondt eller er syg, men jeg undrer mig over den manglende appetit, og jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre ved det, og om jeg skal gøre noget ved det?

Jeg håber, at du vil dele lidt tanker med mig :)

Kærlig hilsen
Mor til S.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder